Obrazy w sieci – książka o fotografii

Obrazy w Sieci. Antropologia i socjologia ikonosfery Internetu, redakcja Tomasz Ferenc i Krzysztof Olechnicki„Obrazy w sieci. Socjologia i antropologia ikonosfery internetu” pod redakcją Tomka Ferenca i Krzysztofa Olechnickiego to zbiór tekstów wielu autorów, reprezentujących różne specjalności. Jednych interesują zagadnienia socjologiczne, innych – artystyczne, wszyscy jednak są zgodni: internet to zjawisko tak ważne i odgrywające tak duży wpływ na życie współczesnych ludzi, że trzeba mu się uważnie przypatrywać, badać, zadawać pytania. Książka uświadamia na jak wiele sposobów można widzieć istnienie fotografii w Internecie.
Przykładowo Łukasz Rogowski pisze o cielesności w Internecie, Paweł Szarek opisuje fenomen serwisu YouTube, Agata Bachórz albumy zdjęć z podróży, zamieszczane w sieci, Paweł Łuczeczko zjawisko przeniesienia się z „reala” do sieci tzw. „łańcuszków szczęścia”, a Lucyna Ratkowska i Ewelina Wejbert-Wąsiewicz piszą o przezywaniu w internecie żałoby czyli wirtualnych cmentarzach i portalach, zrzeszających rodziców, którzy stracili swoje dzieci.

reklama

Uwzględniając bogactwo ikonesfery internetu, szczególnie interesujące zdają się przekształcenia funkcji obrazów oraz cały szereg ich nowych społecznych zastosowań i wielość estetyk obrazowania. Fotografia cyfrowa i rozwój bazujących na internecie form komunikacji sprawiają, że przemianom ulega sama istota fotografii, jej kulturowe znaczenia i społeczne funkcje, zwłaszcza w kontekście wszechogarniającej kultury globalizującego się świata i dominującej logiki społeczeństwa konsumpcyjnego – piszą Tomasz Ferenc i Krzysztof Olechnicki we wstępie do książki.

„Obrazy w Sieci. Antropologia i socjologia ikonosfery Internetu”, redakcja Tomasz Ferenc i Krzysztof Olechnicki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2009